• Programari: 10-18 0726 206397
Digestia sanatoasa prin prisma ayurveda

Digestia sanatoasa prin prisma ayurveda

Kilogramele in plus au inceput sa ne supere, celulita ne face probleme, ne simtim mai mereu obositi iar digestia alimentelor a inceput sa fie mai lenta. Multi dintre noi ne orientam sa aflam despre alimentatia sanatoasa doar in momentul in care organismul nostru ne atentioneaza ca este momentul pentru a produce o schimbare in modul nostru de a ne alimenta. Uneori reechilibrarea organismului este un lucru dificil de urmat, necesita timp, energie si disciplina pentru o perioada mai lunga de timp .

Putem insa evita aceasta situatie incercand mai mereu sa tinem cont de anumite reguli simple de alimentatie sanataoasa care ne pot pastra starea de armonie, echilibru si sanatate. Caci sa nu uitam ca sursa cea mai frecventa a bolilor si neajunsurilor noastre legate de aspectul corpului nostru o reprezinta alimentatia necorespunzatoare .

Iata cateva principii de baza din ayurveda, ce pot fi urmate de oricine isi doreste sa traiasca in mod sanatos:

Programul regulat al meselor

– Cu toate ca acest lucru a devenit aproape un lux in societatea moderna (datorita cel mai des faptului ca serviciul nu permite acest lucru), este important sa aveti cel putin 3 mese pe zi la intervale regulate de timp, astfel incat organismul sa poata oferi in schimbul hranei, maximum de energie de care aveti nevoie.

– Dupa fiecare masa faceti o pauza de 10 minute inainte de a incepe activitatile cotidiene.

Cantitatea

– Masa de pranz sa fie cea mai consistenta, intrucat puterea digestiva are un maxim de activitate in jurul orei 12 a.m.

– Nu vom manca seara inainte du culcare si in nici un caz nu ne vom culca cu stomacul plin, imediat dupa masa. Este necesar sa asteptam aproximativ 3 ore dupa masa de seara, pentru ca alimentele sa se digere corespunzator.

Hidratarea

– Consumul regulat de lichide aproximativ 2 litri pe zi, ne asigura buna hidratare a organismului si ne ofera posibilitatea de a elimina reziduurile toxice acumulate in urma digestiei si a metabolismului celular.

– Este interzis sa consumam lichide reci in timpul meselor, pentru ca acest lucru poate ingreuna digestia.

Calitatea actului de a manca

– Vom manca in liniste, fara a fi distrasi de alte surse exterioare gen: televizor, telefon, calculator, conversatia cu prietenii etc.

– Vom mesteca foarte bine alimentele astfel incat “ sa bem alimentele solide si sa mestecam alimentele lichide”.

– Nu vom manca niciodata pana ce masa anterioara nu a fost digerata.

Calitatea alimentelor

– Se evita consumul de alimente ca: zaharul alb si dulciurile rafinate cu zahar alb sau inlocuitori artificiali, painea alba si produsele cu faina alba (produse de patiserie, spaghete etc.).

– Se evita alimentele ce contin aditivi sintetici (E-uri), coloranti, conservanti, amelioratori de gust. Se evita de asemenea consumul bauturilor si a sucurilor carbogazoase.

– Se va exclude pe cat posibil carnea din alimentatie, în special carnea grasa si procesata (mezeluri, carne tocata etc).

– Se vor consuma alimente hranitoare ca: fructe proaspete, sucuri si salate din legume si fructe, cereale integrale, leguminoase, seminte oleaginoase, miere naturala, produse lactate, oua. Putem folosi si carnea slaba (pui, peste), insa o alimentatia lacto-vegetariana este mult mai folositoare.

Proportii adecvate

-Se va avea in vedere ca proportia alimentelor ingerate sa fie: glucide 60-70%, sub forma de zaharuri naturale (zahar brun, melasa), miere de albine , fructe dulci; lipidele sa nu depaseasca 20-30% din totalul de calorii si sa predomine cele de origine vegetala (uleiuri vegetale presate la rece) sau animala (lapte si produse lactate naturale) iar proteinele sa fie 10-15% din totalul de calorii (în special proteine de origine vegetala sau animala din produse lactate, oua, carne slaba).

Urmand mai mereu aceste sfaturi veti fi mai mereu plini de energie si buna dispozitie si cel mai important lucru: pastrati departe de voi bolile si neplacerile legate de o alimentatie necorespunzatoare.

– consumul zilnic de apă plată, aproximativ 2 litri /zi

– mestecarea suficient de lungă a alimentelor (se spune “ să bem alimentele solide şi să mestecăm alimentele lichide”).

– consumul moderat de alimente, astfel încât stomacul să poată digera hrana ingerată; vom avea grijă să nu mâncăm dacă masa anterioară nu a fost digerată şi de asemenea să nu mâncăm seara dupa orele 19h-20h.

– excluderea din dietă a dulciurilor rafinate, a zahărului alb şi a înlocuitorilor de zahăr.

– excluderea pe cât posibil a cărnii din alimentaţie, în special carnea grasă şi procesată (mezeluri etc).

– diminuarea cantităţii de sare în alimentaţie; vom căuta surse de sare naturală fără adaos de iod.

– evitarea alimentelor cu coloranţi sau conservanţi, chiar şi cei aprobaţi de organismele sanitare de control, deoarece sunt toxici , cangerigeni, şi alergizanţi.

– consumul de legume şi fructe din abundenţă, de preferinţă proaspete, deoarece prin conservare şi păstrare îndelungată se pierd unii factorii nutritivi, precum şi unele enzime şi vitamine;

– cerealele integrale precum şi alimentele cu resturi celulozice (varza, conopida, praz) vor fi consumate regulat, astfel încât zilnic, organismul unui adult sau al unui copil mare să primească minimum 50 g fibre alimentare şi celuloză, necesare pentru un tranzit intestinal normal.

– principiile alimentare ingerate, trebuie să respecte următoarele procente: proteine 10-15% din totalul de calorii (în special proteine de origine vegetală sau animală din produse lactate, ouă); glucide 60-70%, sub formă de zaharuri naturale (zahăr brun, melasa), miere de albine , fructe dulci; lipidele să nu depaşească 20-30% din totalul de calorii şi să predomine cele de origine vegetală (uleiuri vegetale presate la rece) sau animală (lapte si produse lactate naturale).

Comments are closed.